Nimikyltti
Tehtävänä oli tehdä nimikyltti lehtikuvasta, johon liitettiin kuvasta puuttuva, itseen liittyvä asia lyijykynäpiirrustuksena. Tehtävää oli mielestäni hauska tehdä vaikkei sopivan kuvan löytäminen lehdestä ollutkaan aivan helppoa. Nimikyltistä sai muokattua itsensä näköisen lisäämällä siihen itselleen tärkeitä juttuja. Oman nimen kirjoittaminen kuvaan oli osa sommitelmallista kokonaisuutta.Kuvan muokkaaminen lyijykynäpiirrustuksen avulla toimii loistavana menetelmänä kaiken ikäisten oppilaiden kanssa. Tehtävän vaikeusastetta voi muunnella luokka-asteen mukaan. Tehtävästä voi muokata suuremman projektin tai sen voi pitää yksinkertaisena teoksena tai jopa pienimuotoisena nimikyltti tehtävänä. Haasteita työhön tuo piirrustuksen ja kuvan yhdistäminen toisiinsa, niiden sommittelu ja yhteen sovittaminen. Oppilaita motivoi tehtävään se, että he itse saavat etsiä lehdestä mieleisensä kuvan, jota lähtevät muokkaamaan. Myös hekilökohtaisen asian lisääminen kuvaan tekee tehtävästä oppilaiden kannalta mielenkiintoisen.
Oma työni
Esite minusta
Tehtävänä oli tehdä itsestä esite ja käyntikortti. En ollut koskaan aikaisemmin tehnyt kumpaakaan enkä edes tiennyt millä ohjelmalla esitteen teko olisi mahdollista. Esitettä oli mukava ja helppo tehdä. Ohjelmasta löytyi valmiita esite pohjia, joista sai valita mieluisensa. Pohjaan oli helppo lisätä kuvia sekä kirjoittaa teksiä. Mielestäni esitteestä tuli hauska ja sommitelmallisesti tasapainoinen.Esitteen ja käyntikortin teko soveltuu koulutyöskentelyyn mainiosti. Oppilaat osaavat nykyään melko näppärästi käyttää eri ohjelmia tietokoneesta. Tietokone innostaa usein oppilaita koulutyöskentelyssä. Esitteen teko, kuvien ja tekstien liittäminen siihen, sisällön pohtiminen sekä elementtien sommittelu luovat tehtävästä sopivan haastavan jopa yläasteikäisille. Esitteen tekoa voi hyödyntää myös monissa muissa projekteissa. Oppilaat voivat tehdä esimerkiksi koulussa järjestetyistä tapahtumista esitteitä, joita voidaan tylsän infolapun sijaan jakaa tapahtumaan osallistuville. Käyntikortti on myös hauska idea koulussa toteutettavaksi.
Esite minusta
Käyntikortti
Antimainos
Antimainoksessa tarkoituksena oli muokata mainos tuotteen kannalta epäedulliseksi. Muokkasin Pedigree-mainosta. Poistin mainoksesta tekstit ja muokkasin ne uudelleen. Lisäsin mainokseen muutaman kuvan. Ala reunaan etsin mahdollisimman surkealta näyttävän koiran kuvan kuvastamaan huonovointisuutta ja onnettomuutta. Tehtävä oli hauska ja erityisen mielenkiintoisen siitä teki se, että muokattavan mainoksen sai valita itse.Omat kirjan kanteni
Tehtävänä oli suunnitella ja kuvittaa omat kirjan kannet. Saimme käyttöömme vahnoja kirjoja, joista valitsin mieleisimmän. Suunnittelin kirjasta lastenkirjan ja kuvitin sen kannet akvarelliväreillä. Maalasin etukanteen lankakorin ja nallen, jotä ympäröi viidakon liaanit sekä lisko. Kirjan sisälle piilotin "lukijalle" yllätykseksi valokuvia eläimistä. Nalle kohtaa matkallaan eläinystäviä kuten itse olen elämässäni kohdannut. Kuvat ovat valokuvia lemmikeistäni, joita minulla on elämäni aikana ollut. Tehtävä oli kekseliäs ja sopii mainiosti myös ala-asteikäisille. Oppilaat voivat kokea olevansa kirjankuvittajia ja keksiä kirjalleen tarinan tai juonen kirjaa kuitenkaan itse kirjoittamatta.Omat kirjan kanteni
Ella ja viidakko nalle
Ella ja viidakko nalle- kirja luo kehykset tarinalle pehmonallesta, joka päätyy rauhallisesta lankakorista viidakon vaarojen keskelle. Tarina on katsojan mielikuvituksen varassa, sillä kirjan varsinainen teksi ei tarinaa kerro. Olen maalannut vain kannet ja kirjoittanut kirjan takakanteen tekstin, joka johdattelee sinut satujen maailmaan. Kirjan sisältä löytyy pieni yllätys. Miten yllätys liittyy sinun tarinaasi? Katso ja kurkista!
" Ella nalle asustelee vanhan rouvan kanssa rauhaisassa kodissa, villalankakorissa. Eräänä päivänä yksi vanhan rouvan lapsenlapsista löytää nallen ja Ellan seikkailu villin poika perheen parissa alkaa. Pian Ella huomaa olevansa keskellä viidakon vaaroja."
Syanotypiasarja
Menneisyys ja nykyhetki
Syanotypia työskentelymenetelmänä on varsin sopiva alakouluun käytettäväksi. Syanotypia työskentelyyn liittyy monia vaiheita ja työskentelyprosessi on toteutettavissa myös lasten kanssa. Valokuvien valinta omista arkistoista motivoi varmasti oppilaita. Henkilökohtaista aihetta on usein miellekästä työstää. Valokuvan muuttaminen negatiiviksi ennen kalvolle kopiointia on vaihe, jossa opettajan tulee ohjeistaa oppilaita selkeästi. Tähän vaiheeseen kannattaa varata atk-luokka, jotta kaikki saavat kuvansa muokattua. Opettajan on ehkä viisainta kerätä negatiivit itselleen ja tulostaa kuvat kalvolle seuraavaa työvaihetta varten.
Syanotypiassa käytetyt aineet ovat osin myrkyllisiä eikä niiden käsittelyä suositella esimerkiksi raskaana oleville. Aineiden myrkyllisyyden vuoksi tulee opettajan olla erityisen huolellinen valmisteluiden osalta. Töiden valotus onnistuu hyvin myös ulkona aurinkoisena päivänä. Koko luokan työt saadaan valotettua kerralla viemällä ne koulunpihalle. Ulkoiluun voi yhdistää töiden esim. värikävelyn tai muuta mukavaa puuhaa.
Kuvien aiheeksi voi valita monia eri teemoja. Oppilaat voivat valokuvata myös itse kuvasarjan, joista osa voidaan työstää syanotypiavedoksiksi. Tärkeää on antaa tilaa oppilaan luovuudelle. Omassa kuvasarjassani kaksi ensimmäistä kuvaa ovat lapsuudestani, menneisyydestäni ja syanotypiavedos kuvaa nykyhetkeä. Kuvissa olen minä siskojeni kanssa eri vuosina eri ikäisenä.
Kuvankäsittelyn harjoitustehtävä ja semioottinen kuva-analyysi
Kuvassa
taustalla on maalattu maisema palavasta metsästä. Palava metsä
näyttää kaukaiselta ja hieman utuiselta. Värimaailma on lämmin,
muttei polttava. Puut eivät viherrä enää palon keskellä ja osa
rungoista on kaatunut palamisen seurauksena. Kuvan alareunan keskellä
on hymyilevä nuori nainen. Se olen minä. Liekit ovat pehmeitä,
eivätkä ne kykene satuttamaan paljain jaloin, shortseissa ja
topissa kulkevaa naista.
Palava
metsä viestii tuhoa ja surua, mutta huolettomasti hymyilevä nainen
tuo kuvaan iloa ja toivoa. Viesti on hyvin ristiriitainen. Hymy
kesyttää liekkien voiman ja pehmentää niiden polttavuudeen.
Tunnelma on taianomainen. Tulen ”pahuus” ei saa valtaa vaan
näyttäytyy lempeänä metsää uudistavana voimana. Kuvassa voi
aistia vahan palavan, antaen tilaa uusille vihreille versoille,
uudelle alulle. Metsä on vain hetken aikaa eloton. Pian tuhkan alta
kasvaa elämä edellistä hetkeä vahvempana. Minä kuvassa tiedän
sen. Huolet unohtuvat hymyn alle. Vanhan tarinan loppu on aina uuden
ehkä paremman tarinan alku.
Elokuvakasvatus
- Erilaisia harjoitteita elokuvan tekoon
- Hyödyllisiä, helppoja toteuttaa
- Edulliset materiaalit
Liikkuvan kuvan luominen
- Hauskoja harjoituksia, joiden avulla oppilas kykenee luomaan liikkuvan kuvan
- Motivoivia
- Tarkkaavaisuutta ja keskittymistä vaativia
Varjoteatteri
- Integrointi mahdollisuudet lähes rajattomat
- Prosessityöskentely
- Monia eri aineita ja aiheita yhdistävä. Esim. äidinkieli, ilmasutaito, kuvataide ja aiheista riippuen: uskonta, historia, ympäristö- ja luonnontiede
- Hyvää ryhmätyöskentely ja esiintymistaitojen harjoitusta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti