perjantai 21. syyskuuta 2012

KUVAN RAKENTAMISEN PERUSTEET KUp4

HAVAINNOINTI, PIIRTÄMINEN JA SOMMITTELU: Työskentely kuvan peruselementeillä


HARJOITUSTYÖ 1-2

Kaksi sommitelmaa luonnonmateriaaleista pihalle tai sisälle. Järjestele materiaali toistuvan rytmin avulla sommitelmaksi, jossa pyrit aktivoimaan myös taustan. Tee toinen harjoitustyö siten, että rikot toisessa sommitelmassa järjestyksen "vaihtelun elementtillä" tarkoituksellisesti.



Kolmiosainen harjoitustyö 3: Hurmaava ilmaisullinen viiva!

1) Piirrinkokeilut

Kokeile eri piirtimiä, viivan tekoa hiilellä, pullotussilla, pehmeällä lyijykynällä ja akryylivärin käyttöä siveltimillä, sienellä, mutlerilla, tikulla ja raaputtamalla väriä tikulla taustaväristä.





2) Teemana "Kaaos"

Ilmaisulliset tavoitteet ja vapaasti sovellettava ohjeistus: Käytä piirtimiä, siveltimiä kokeilevasti: roiskuta, valuta väriä, käytä hiiltä eri tavoin, lappeellaan, piirrinominaisuudessaan, tee herkkää viivaa, suttaa, sipaise ujo hento viiva, rakenna kiharaa viivaa, tee käyriä viivoja, tee voimakas dynaaminen käskevä viiva, pese viiva taustaväristä sienellä, raaputa viiva tikulla paperille, rakenna leikkisä kuriton viiva ja mieti värien käyttöä.




3) Harmonia

Rakenna edellä kuvatuilla piirtimillä harmoninen viivasommitelma. Mieti millaisia viivoja käytät: vaakaviivat edustavat lepoa, pystyviivat kasvua, didgonaaliviivat luovat sommitelmaan jännitettä ja kaariviivoja pidetään esteettisyyttä lisäävinä elementteinä.



 
Materiaalit: steiner-paperi, 
Piirtimet (laaja skaala): Hiili, liidut, lyijykynät, akryylivärit, puolipeitevärit, sienet, mutlerit, siveltimet, tussit ja tikut

Omaa pohdintaa

Kolmiosainen viiva harjoitustyö oli otsikkonsa mukaisesti hurmaava. Viiva eri elementeissään, väreissään ja muodoissaan toimi työnaiheena loistavasti. Viivan avulla oli mukava tutustua eri piirtimiin, väreihin ja tekniikoihin. Abstraktin teoksen avulla  tunnetilojen ja tunnelmien luominen paperille onnistui hyvin. En ole maalannut kovinkaan paljon abstrakteja teoksia ja taas kerran yllätyin työskentelyn miellekkyydestä. Maalaaminen oli antoisaa ja rentouttavaa. Lopputuloksesta tuli tasapainoinen viivasommitelma molempiin töihin, toisen kuvatessa kaaosta ja toisen levollista harmoniaa.

Erityisen hyödyllinen oli tekniikkaharjoitus ennen varsinaisia töitä. Harjoituksessa sai kokeilla välineitä, värin käyttäytymistä ja niiden yhdistämisen mahdollisuuksia. Harjoituksen tekemisen yhteydessä syntyi ideoita varsinaisiin töihin eikä teoksia tarvinnut aloittaa maalaamaan tyhjältä pohjalta. Tekniikkaharjoitukset ovat ehdottomasti asia, jonka itse aion sisällyttää omaan kuvaamataidon opetukseeni. Viivaharjoitus kokonaisuudessaan on hyvin hyödyllinen opetuskäytössä. Viiva luo peruspohjan kaikille muodoille, mikä myös oppilaiden on huomattava. Harjoituksen avulla viivan käyttömahdollisuudet avautuvat oppilaille loistavasti.


HAVAINNOINTI, PIIRTÄMINEN JA SOMMITTELU: havainnointipohjainen työskentely

Harjoitustyö 1: Nopea croquis-työskentely ryhmittäin

 

1) Vain kehon ydinviivat esille 

 

 
 

 

2) Aloitus taustan hahmotuksella

 




 
 
 
Materiaalit ja välineet: pullotussi, sivellin ja tikku, steiner-paperi, litoposteri tai ingres-paperi
 
 

Omaa pohdintaa

 
Croquis-työskentelystä ensimmäisenä mieleeni tuli tylsä ja tuskallinen menetelmä, jota kuvataiteen tunneilla on harjoiteltu vuodesta toiseen. Menetelmä on kuitenkin tärkeä ja tehokas tapa kehittää mittasuhteiden hahmottamista ja siirtämistä paperille. Tällä kertaa harjoitus oli kuitenkin erittäin mielenkiintoinen.

Kiinnostavan hajoituksesta teki eri välineiden käyttö, ryhmätyöskentely sekä eri tavat lähestyä muotoja. Aikaisemmin olen tehnyt harjoituksia vain lyijykynällä, mutta nyt pääsin työskentelemään myös muiden piirtimien kanssa.

Eri piirtimien lisäksi vaihtelevuutta croiqus-menetelmään toivat ryhmä/parityöskentely sekä piirrustusajan muutokset. Pareittain oli hauska työskennellä. Rento ilmapiiri valtasi luokan jokaisen keskittyessä omaan työhönsä ja jutustellen tehtävästä rauhallisesti parinsa kanssa. Piirustusaika oli eri jokaisella piirrustus kerralla, mikä lisäsi asteittain työskentelyn haastavuutta. Myös hahmotuksen aloitus taustasta oli minulle uutta. Työskentely on mukavaa kun tarkkoja ääriviivoja ei tarvitse piirtää vaan taustan avulla hahmotella muodot paperille. Työskentely oli antoisaa ja sopivan haastavaa. Aioin ehdottomasti käyttää harjoitusta ja siihen liitettyjä sovelluksia omassa opetuksessani.
 

Harjoitustyö 2: Muodon tutkiminen

Menetelmät: mittaaminen, ilmapiirtäminen, valöörityöskentely
Tekniikka: hiilipiirtäminen, litoposteripaperi
Tavoitteet: Muodon tutkiminen, materiaalintunnun rakentaminen (vaihtoehtoisesti musta tussi -valöörityöskentely tai valkoinen liitu mustalle paperille).






Omaa pohdintaa


Muotoja oli mukava hahmotella hiilellä paperille. Hiilen pehmeys antoi anteeksi virheviivat ja valööriasteikkoa oli helppo hyödyntää. Muodon jäljentäminen paperille on kuitenkin aina melko haastavaa. Etenkin pienempien oppilaiden kanssa motivointi on erityisen tärkeää kyseisenlaisessa harjoituksessa. Koska esittäviä muotoja ei ole helppo luoda paperille oikeissa mittasuhteissa, vaatii harjoituksen tekeminen paljon kannustusta. Jotta oppilas saa työhönsä tunnistettavat muodot ja lopputuloksesta haluamansalaisen, tulee opettajan myös neuvoa oppilasta työnsä parissa. Opettajan antamat positiiviset vinkit ja kannustava asenne auttavat oppilasta jaksamaan haastavammassakin tehtävässä.

Yksi tärkeä motivointi keino on myös työn aiheen miellekyys ja kiinnostavuus. Mitä läheisemmin aihe liittyy oppilaaseen itseensä tai hänen mielenkiinnonkohteisiinsa, sitä motivoivampi se yleensä on. Piirtämisen kohteena voisi näin ollen toimia esine, joka merkitsisi oppilaanlle itselleen jotain erityista. Jokainen voisi tuoda oman lempi lelunsa tai esineensä oppitunnille piirrustusmalliksi. Ennen piirtämisen aloittamista olisi myös tärkeää, että oppilaat pääsisivät kertomaan, miksi ovat valinneet juuri kyseisen esineen ja miten esine liittyy heidän elämäänsä.


MAALAUS JA MATERIAALIOPPI

Omakuva ja maisemat

 

Maisema sarja


Tee akvarellisarja (pienet työt), jossa yhdistät värikästä märkää märälle -tekniikkaa kuivempaan värillisellä musteella tai mustalla tussilla tehtyyn kuivempaan, tikulla piirrettyyn jälkeen tai liituihin. Aloita työskentely tekemällä paperin kostutus sumuttamalla työ molemmin puolin 10 kertaa. Tässä työssä tehdään kaksi värikerrosta ja vesieritys. Värillisenä tavoitteena on kaksi kerrosta väriä: sekä peiteväri & tussi tai peiteväri & liidut, peiteväri & peiteväri: kylmä väri /lämmin värivaihtelulla. Ensimmäinen työ on aina tekniikkaharjoitustyö, jossa kokeilet ja testaat tekniikkaa. Teemana: abstrahoitu maisema. Sommitelmalliset tavoitteet: rytmikäs paperin pinnan jakaminen maisemallisilla elementeillä.
 

Tekniikkaharjoitus




Oma työni




Tee akvarellisarja (pienet työt), joissa keskityt märkää märälle tekniikkaan. (peitevärit, paperin liotus maalausta edeltävän yön yli, paperin säilytys muovipussin sisällä ennen maalausta, ettei kuivu liikaa). Käytä assosiaatiomenetelmää: aloita vapaasti märkää märälle työskentely runsaasti kostutetulle paperille. Mieti itsellesi mieluinen väripaletti. Tarkkaile märkää märälle työskentelyssä syntyviä värimuodostelmia, anna läikkiin liittyvien assosiaatioiden viedä työskentelyäsi eteenpäin. Voit ottaa liiallisia värilammikoita pois puuvillakankaalla tai rakentaa ”jarrun” kuivaamalla kankaalla paperin pinnasta kosteutta maalattavan kohdan vierestä, jotta se ei vedä hallitsemattomasti väriä jatkotyöskentelysi aikana. Värilliset tavoitteet: ”oma väripaletti”- mitkä värisävyt ovat sinulle mieluisia: järjestele värit vapaamuotoisessa määrällisessä suhteessa paperille.
 

Tekniikkaharjoitus

 



Omat työni







Rakenna sarja installaatiomaisesti esille luokkaan, kuvaa portfolioosi ja esittele toisille. Mieti ripustuspaikka: seinä, lattia, portaat tms. Kiinnitys klipseillä, sinitarralla, savijalustalla, puujalustalla tms.




Omaa pohdintaa


Akvarellisarjan työstäminen oli erittäin miellekästä. Sarjallisessa työskentelyssä on positiivista se, että joka teoksen kohdalla ei tarvitse perehtyä uuteen aiheeseen vaan voi keskittyä itse maalaamiseen ja tekniikkaan jo tiedossa olevan punaisen langan ympärillä.
Akvarelliväreillä märkää märälle- tekniikka toimii loistavasti ja maalaus jäljestä tulee sulavan pehmeää. Lämpimän ja kylmän värikerroksen yhdistyessä lämmin väri hehkuu kauniisti kylmän läpi, luoden elävyyttä maisemaan.

Pehmeään maalausjälkeen yhdistetty pullotussi toi maiseman elementeille vielä kauniin, hieman tarkemman rajauksen. Epäilin ensin tumman rajaavan mustan yhdistämistä harmonisen rauhalliseen maisemaan, mutta turhaan. Töistä tuli kaunita ja vivahteikkaita.

Assosiaatiomenetelmä oli hauska ja mielikuvituksellinen. Oli mukava vain maalata ja antaa värin levitä paperille erilaisiksi kuvioiksi ilman tietty päämäärää. Levinneistä värikuvioista muodostui nopeasti mielikuvia erilaisista ympäristöistä ja maisemista.

Alakouluun akvarellisarja sopii myös hyvin sovellettavaksi. Sarjasta kannattaisi ehkä nostaa yksi suurempi ja hieman vaativampi työ keskipisteeksi ja muut pienemmät työt pitää enemmän tekniikka kokeiluina. Näin mielenkiinto voisi pysyä paremiin yllä eikä samna aiheen työstäminen tunnu liian raskaalta. Ohjeistus jokaisen työvaiheen kohdalla tulee olla hyvin selkeä ja konkreettinen. Jokainen teos kannattaa ohjeistaa erillisenä tehtävänä, vaikka sarjatyöskentelystä onkin kyse. Näin tekniikat eivät mene sekaisin eikä oppilas hämmästy suuresta työmäärästä.



Omakuva-sarja


Harjoitustehtävät: Tee Omakuva-sarja (5 kpl). Käytä kaikissa laajennettua sivellintä ja tavoittele monimuotoista ja rikasta maalauksellisuutta. Laajennettu sivellin -käsite tarkoittaa maalaamista ja värin lisäämistä sekä sen poistamista monimuotoisesti. Välineinä: erilaiset siveltimet, mutlerit, sienet, siivousvälineet (rätit yms), tikut, lastat , skrapat, monotypia, haarukat, veitset jne. työskentelyssä. Päätä itse tyylittelytapasi eli omakuvat voivat olla tarkkoja, epätarkkoja, hyvin pelkistettyjä tai symbolisia.

Tekniikka harjoitukset






 
 
 

 Omakuva itselle mieluisan vuodenajan väreillä. Käytä kuultavan ja peittävän maalaustavan yhdistelmää (puolipeiteväri, akryyli). Värilliset tavoitteet: käytä paletissasi valkoisella taitettuja värejä, mustalla taitettuja värejä sekä vastavärillä taitettuja värejä sekä puhtaita värejä. 





Omakuva – ”väriaura”. Käytä sekatekniikkaa (liidut, tussi, pullovärit, akryyli) sekä kuivalla siveltimellä tehtyä sumraavaa jälkeä. Työskentele lattialla. Paperi: litoposteri. Aloita työskentely liiduilla, jatka isolla siveltimellä pullotussilla ja pulloväreillä. Jatka lisäkerroksia akryylillä (muista erilaiset tavat lisätä ja poistaa väriä). Ilmaisullinen tavoite: ekspressiivinen työskentely, jossa maalausjälki näkyy voimakkaana. Käytä työskentelyssä isoja liikeratoja ja abstraktin taiteen eri menetelmiä: sienellä työskentely, roiskiminen, valutus, raaputtaminen, värikerrokset, rikas maalausjälki. 
 

Oma työni 




Omakuva impasto-efektillä. Käytä kollaasimaalausta (liima-hiekka -seoksesta rakennettu kollaasipohja). Pohjapintana pahvi. Valmistele impasto-kerros: liima-hiekkaseos ja tee muotoile sillä maalauksen pohjapinta omakuva-elementeineen.
 

Oma työni

 




Omakuva monotypian avulla. Käytä sävypohjaa ja monotypiaa osana maalausta. Voit käyttää monotypiamaalaamisen alustana, paperia, muovia tai lasia. Siirrä monotypiaosat maalauspaperille käyttäen välisuojaperina makulatuuripaperia. Rakenna monotypiakerroksen osaksi myös raaputtavaa jälkeä. Voit käyttää apuna telaa. (Paperin liimaus molemmin puolin: 1-osa liimaa, 4-osaa vettä.)
 

Oma työni




Omakuva scraffito-tekniikalla. Käytä Scraffito-tekniikkaa väreillä toteutettuna, jolloin aloitat maalaamisen valoisalla värikerroksella, jonka päälle vedetään musta kerros. Mustaa kerrosta avataan pesemällä sienellä halutun verran.(scraffito-teknikkaa varten tehdään liimalla molemmin puolin kovetettu pellavapohja). 
 

Oma työni 



 

 

Omaa pohdintaa

 
Alkuun aihe omakuva-sarja herätti tuskastuttavia tunteita. Ihmiskasvot monen työn aiheena kuulosti työläältä tehtävältä. Työssä alkuun päästyäni epätoivon tunne kuitenkin kaikkosi melko pian. Lopulta huomasin, miten hauskaa oli maalata osasia itsestään. Eri tekniikoilla tuli jokaiseen teokseen uusi piirre minua, kuvana, tunteena tai värinä.
 
" Väriaura" teostani lähdin työstämään tekniikalla, jota vähiten siihen asti olin käyttänyt. Maalaamisen sijaan otin käteeni liidun ja toin hehkuvat värit osaksi minua. Työskentely lattialla suuren paperin parissa oli hauskaa, mutta fyysisesti myös työlästä.
 
Impasto maalauksessa toin esiin iloisen luonteeni osittain esittävänä toisaalta abstraktisena teoksena. Tavoitteena oli luoda iloinen, rento, aurinkoinen ja huoleton tunnelma lempivärein. Impasto ja runsas värien käyttö toi työhön syvyyttä ja lisäsi hauskasti tunteikkuutta.
 
Monotypiateoksessa irroittelin ihanilla sinisen eri sävyillä abstraktisti. Monotypia tekniikkana on kiinnostava ja teoksista tulee ihanan eläväisiä. Scraffito-tekniikkaa kokeilin ensimmäistä kertaa. Vielä en tekniikkaan varsinaisesti ihastunut. Työskentelyni oli hieman kömpelöä eikä lopputuloksesta tullut halutunlaista. Tekniiikan harjoittelu ja omaksuminen vaatiin tietysti aikaa eikä onnistuminen aina tapahdu ensimmäisellä kokeilulla. 
 
Kaikki tekniikat sellaisenaan soveltuvat hienosti alakoulun kuvataiteen oppitunneille. Sarja  saman aiheen parissa on ehkä hieman pitkä pienimmille oppilaille. Sarjan töistä osa voisi liittyä esim. harrastuksiin tai muuhun perheeseen, jolloin omakuva joka teoksessa ei olisi pakollinen.

 

Koulugrafiikka ja materiaalioppi

 

Linopiirros tai press print -piirros

 
 Linopiirros tai press print -piirros: yhden pakopisteen perspektiivipiirustus kaupunkinäkymästä (osa siitä), johon rakennat yhden pakopisteen perspektiivin. Jätä piirros pelkistettyyn muotoon ja rakenna selkeät kontrastit väripinnoille. 1 kontrastinen vedostusväri. Press print -piirroksessa laatan käsittely on kevyempää ja se mahdollistaa useamman värikerroksen, tehdään kaksi värivedostusta. Ensimmäisessä vedostuksessa huomioidaan vaaleat sävyt, toisessa tummemmat. Kun olet vedostanut ensimmäisesn värin, jatka laatan käsittelyä, piirtämistä, voit leikata osia pois, tällainen ns. tuhoutuvan laatan menetelmä on vallalla myös nykypuupiirroksessa. Ingres-paperi, sävy vapaa. Tavoitteena yksi hyvä vedos.
 

Luonnos

 



Laatta



Vedokset




 
 

Monotypia – tekniikkakokeilu

 
Monotypia – tekniikkakokeilu. Telaa linoväriä tummapohjaisella menetelmällä laatalle; laatta peitetään painovärillä. Avaa painoväriä pumpulipuikolla, tikulla, skrapalla, sienellä jne. Vapaa aihe. Vedosta maitopurkkikartongille tehty työ prässin läpi huomioiden suojapaperit alla ja päällä. Ingres-paperi: paperin sävy vapaa


Vedos







Kartonkigrafiikka

 
Kartonkigrafiikka. Rakenna rytmikäs sommitelma erilaisista materiaaleista maitopurkkikartongille. Rakenna dynaaminen diagonaalilinja pääsommittelulinjaksi. Liimataan kankaat, narut, tapetit, kohoavat osat, lakataan ne osat, joille piirretään kuivaneulapiirtimellä. Vedostus vesiliukoisilla väreillä kostutetulle ja makulatuurilla pintakuivatulle syväpainopaperille. Tavoitteena yksi hyvä vedos.
 

Laatta



 
 

Vedos




Vedos




Omaa pohdintaa

 
Grafiikka tekniikkana on monivaiheinen ja erittäin hyvin alakouluun soveltuva työskentelytapa. Tekniikoita löytyy monia ja vaikeusasteen mukaan ne soveltuvat eriluokka-asteille eri tavoin.
 
Erityisen kiinnostavaa oli työskennellä linopainannan parissa. Aikaisemmin ainoat muistot linolevyn kaiverruksesta olivat haavat sormissa, levyn kovuus ja vaikea käsiteltävyys sekä työläys. Tutustuin ensimmäistä kertää pehmeämpään linopainolevyyn, jonka kaiverrus oli helppoa ja turvallista. Työskentely oli todella miellekästä työn kaikissa vaiheissa ja ihastuin tekniikkaan hurjasti. Tulevassa harjoittelussani pääsenkin jakamaan positiivisen kokemukseni oppilaiden kanssa. Kaiverramme press print linopainolevylle talvisen puutarhan tunnelmaa. Luonnoksien pohjana toimivat oppilaiden ottamat valokuvat puutarhasta. Luonnokset yksinkertaistetaan levylle ja painetaan väripapereille. Tekniikka on monella tapaa hyvin toiminnallinen. Moninaisista työnvaiheista jokaisen on mahdollista löytää itselleen joku erityisen mielekäs tehtävä. Poikia motivoi varmasti kaiverrus, joku voi pitää erityisesti valokuvauksesta, toinen piirtämisestä ja kolmas itse painannasta.
 
Myös kartonkigrafiikka sopii erinomaisesti koulutyöskentelyyn jo yksinkertaisesti tekniikan edullisuuden vuoksi. Kierrätysmateriaalien käyttö painolaatassa osoittaa hyvin materiaalin uudelleen käytön mahdollisuuksia. Vanhoista kankaista muodostuu kaunista taidetta. Tekniikan aiheeksi laatan teon helppouden vuoksi voi valita lähes minkä tahansa. Aiheen voi integroida muiden oppiaineiden sisältöihin geometriasta Itämeren eläimiin tai työskennellä abstraktin taiteen parissa. Monotypia-tekniikassa tarkat ohjeet ja demonstrointi on tärkeää vedoksen onnistumisen kannalta. Pumpulipuikolla avattujen kohtien tulee olla tarpeeksi puhdistettuja, jotta jälki jää värittömäksi myös painetussa vedoksessa.
 
 
 
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti